Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Harakiri na úřadech v době covidové

Že je dnešní doba pohnutá a přinejmenším hodně zvláštní, je jednoduše holý fakt. Ale nejsem si úplně jistá, zda na úřadech kdy panovala jiná morálka. Aspoň mé zkušenosti mě o tom nepřesvědčily.

Na začátku prosince loňského roku jsem naznala, že je čas zjistit si, co a kde si mám nechat potvrdit či vyřídit, abych mohla jako OSVČ nastoupit na mateřskou. Dostala jsem jackpotovou radu od účetní, že si mám zavolat přímo na OSSZ a na vše se přeptat, to by mělo být nejjednodušší. A ano, bylo by, kdyby… 

Volám na příslušné OSSZ a spouštím svou písničku poprvé. „Dobrý den, jmenuji se Jitka Sojková a jsem OSVČ, platila jsem si požadovanou dobu nemocenskou a nyní by mě jen zajímalo, když chci nastoupit na mateřskou dovolenou, jaký tiskopis si kde musím stáhnout a nechat potvrdit či jak to konkrétně funguje.“

„Počkejte, počkejte!“ ozve se na druhé straně. „Říkala jste Sojková? Tak to má na starosti paní… (chvíle odmlky). Jo, ale ta má dovolenou.“ (Pomyslím si – tak teď se na úřadech střídají, aby náhodou neseděli v prostorné kanceláři dva, a ještě si berou dovolenou. Přitom mnozí strávili své pracovní kratochvíle na home office, o němž mám jisté pochyby, jak vůbec probíhal.) „No tak já Vás přepojím na někoho jiného. Klapka 160. Na shledanou.“

… Klapka 160? To už mě mělo varovat, že to bude stejné, jako když se točí film – klapka 160 poprvé.

Z druhého konce se ozve jiný ženský hlas. „Dobrý den, jmenuji se Sojková a jsem OSVČ a potřebuji si vyřídit mateřskou. Zajímalo by mě pouze…“

„Počkejte, počkejte! Říkala jste Sojková? To je od S, to Vás přepojím na paní XY.“

„Myslíte tu paní, která má dovolenou, takže mě přepojili na Vás?“

„No to je jedno, tam musí být někdo místo ní. Klapka 158, kdyby to spadlo. Na shledanou.“

„Ale já bych jen…“ Linka se odmlčela.

… Nyní už si připadám jako zoufalá matka McCallisterová z filmu Sám doma, která volá z letiště v Chicagu na policejní stanici, aby jí někdo došel zkontrolovat syna, a oni si ji přepojují z jedné linky na druhou.

Hovor nikdo nezvedl, poté byl přerušen, takže volám znovu - s klapkou 158.

Zvedá to opět nový ženský hlas.

„Dobrý den, jmenuji se Sojková a jsem OSVČ, chci nastoupit na mateřskou a potřebuji pouze zjistit, jaký tiskopis si mám kde…“

„Počkejte, Sojková, to je od S, musíte volat paní XY. Tohle je ústředna.“

„Nezlobte se na mě, ale já jen potřebuji zjistit, který formulář mám kde potvrdit, to mi může říct jakýkoliv člověk, ať se jmenuji od A nebo od S a té paní se není možné dovolat, prý má dovolenou.“

„To musíte zkoušet no. Možná je teď na obědě. (Žádná pauza na tuto dobu nebyla v úředních hodinách nikde avizována, paní zřejmě obědvala na té dovolené.) Tak já Vás přepojím, kdyby to spadlo, klapka 158.“ A tím mi sklaplo, protože hovor zase nikdo nezvedl a přerušil se.

Uff, tak na tohle už nemám čas ani nervy. Nerodím zítra, takže zvolím cestu e-mailové komunikace. Napíšu zprávu se svým velmi krátkým dotazem, načež nezapomenu zmínit, že paní XY, které jsem se snažila dovolat a má mě mít údajně na starosti, nebyla k zastižení. Příští den mi přijde potvrzení, že e-mail byl doručen. Sláva, jaký úspěch! Skoro jsem to mohla poslat poštou. Druhý den mi volá neznámé číslo a tam paní XY. No ne, fakt to není fiktivní postava.

„Paní Sojková, Vy jste mi volala a psala kvůli té mateřské, co si máte nechat kde potvrdit.“ Ano, to souhlasí. Načež přišla další věta, která mi málem vysadila chrup z pantů. „No víte, já vlastně nevím.“ Tak proč mi teda voláááááááá??? Myslela jsem, že výhodou e-mailu je, že dotyčnou nezaskočím a než mi odpoví, své případné pochybnosti a neznalosti si doplní. Tak vážení, pracovat tímhle stylem, tak bych se neuživila a ještě bych se studem propadla.

„Víte, my teď řešíme samé e-neschopenky a já vůbec nevím. Já mám pocit, že ty maminky si sem ty papíry už nosí potvrzené samy. Taky jsem kdysi byla na mateřské, ale už si nevzpomenu.“ Tak jo, můžeme si potlachat, ale já ještě stále pracuji a má práce je závislá na nějakých výsledcích, takže hovor vedu do finále: „Takže nevíte, který tiskopis. Dobře, zjistím si to sama, jestli to vydává doktorka nebo jak to je.“ Ano, byl to tiskopis, který vystaví sestřička u doktorky a pak jej přinesu potvrdit na OSSZ. Smutné, že tohle někdo na úřadě neví, pokud vyřizuje mateřské, a ještě smutnější, že si to nezjistí, než někomu zavolá. Jo, je to fajn… Paní XY měla dovolenou, 100 % platu a nějaké znalosti ji tížit nemusely. Ať žijí kompetentní úředníci na svém místě. Na úřadech trávím čas vskutku ráda, těch příhod mám v zásobě nespočet. Magistrát, finanční úřad či snad sociálka? Všude stejná morálka. K čemu tento přebujelý a neschopný aparát živíme a potřebujeme? Jsem naprosto přesvědčená, že kdyby se počet úředníků snížil na polovinu, možná by museli pracovat déle než týden v měsíci, ale určitě by to pořád zvládali. Navíc mi už nějaký ten měsíc vrtá hlavou, jakou náplň práce mají ty tisíce úředníků najatých speciálně na EET, které teď (ne)překvapivě vzalo za své. Pochybuji, že jim někdo řekl, ať si jdou najít smysluplnou práci, však jejich hlasy se budou ve volbách hodit.

Autor: Jitka Zámečníková | čtvrtek 14.1.2021 15:00 | karma článku: 47,06 | přečteno: 14419x
  • Další články autora

Jitka Zámečníková

Dopis dceři. Jsme ve válce.

Milá Emilko, válka začala. Bála jsem se, čekala jsem to, přesto tu teď sedím a tečou mi slzy. Dcerko, právem nechápeš a nerozumíš. Ani já nevím, co se stalo.

24.2.2022 v 9:26 | Karma: 23,50 | Přečteno: 925x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Takový ten den, kdy radši nejste

Dcerka bude slavit první narozeniny, velká událost. Jako správně natěšená maminka chci mít vše dokonale připravené, včetně dárků. A tak jsem začala vybírat s předstihem.

4.2.2022 v 16:18 | Karma: 19,89 | Přečteno: 615x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Hranice loajality? Schillerová s hanbou jedna ruka

Alena Schillerová - exministryně, která teď hořce prohlíží své zarámované fotečky, smutně hledí na ta trapná videa, která natočila v předvolebním období.

3.2.2022 v 11:15 | Karma: 27,42 | Přečteno: 701x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

A vám to, voliči ANO, skutečně nevadí?

Nemůžu tomu uvěřit... Volby se blíží a průzkumy vypadají velice žalostně. Lidé jsou neponaučitelní. Co je vlastně větší tragédie? Že náš stát letí střemhlav dolů nebo ta krátkozrakost a nekonečná neschopnost reflexe u voličů?

7.9.2021 v 12:03 | Karma: 36,86 | Přečteno: 1659x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Tady a teď. Naše planeta si ale zaslouží víc.

Vítejte ve světě Davida Attenborougha, ve světě nás všech... Dnes už 94letý muž, muž pozoruhodného věku i života, muž, který měl možnost sledovat naši planetu a její podobu v dlouhém časovém úseku na vlastní oči.

30.10.2020 v 10:17 | Karma: 15,22 | Přečteno: 452x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times

29. dubna 2024  19:39

Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...

Špehovali, zpřístupňovali trezory. Jak se ruští „krtci“ ve Vrběticích činili

29. dubna 2024  19:34

Série výbuchů a incidentů v Evropě, včetně explozí v muničním areálu ve Vrběticích z roku 2014,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 51
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2278x
Nekonfliktní člověk píšící mnohdy o konfliktních tématech, ale vždy s neuvěřitelnou dávkou nadsázky, a pokud je to možné, tak i humoru, protože bez něj je život černobílý...

Seznam rubrik