Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prodavači, prodavačky, číšníci – koření našeho každodenního života

Odmala mám takovou zvláštní zálibu, užívám si kontakt s prodavači nebo číšníky při svých každodenních nákupech.

Ten pocit, když víte, že jste rozesmál někoho za pokladnou a on stejnou měrou pohladil na duši i vás, je něco, na čem jsem skoro závislá, a chodím si vždy pro další dávku zábavy. Někdy to bývá i výzva.

Pamatuji se, jak jsem ještě jako holčička (bylo to před silvestrem) chtěla v obchodě sama objednávat a velmi rozhodně jsem u pultu s uzeninami sdělila, že bych si přála 20 kilo poličanu. Prodavačka se od srdce zasmála a oponovala, že se obává, že tolik ho mít nebude. Zhrozila jsem se, že je vše vykoupené, a vyděšeně pohlédla na svou mamku, která se stejným zábleskem v očích opravila mou objednávku na 20 deka. A pak si laškovně s paní prodavačkou povídala po zbytek nákupu.

Své přešlapy jsem postupem času pilovala. Stojíc v dlouhé frontě u pultu s masem jsem běhala myšlenkami někde jinde, až náhle přišla řada na mě. Ve snaze rychle sesmolit požadavek, vypadlo ze mě: „Prosím vás, já bych chtěla prsa.“ Naneštěstí ten den tam byl zrovna prodavač, takže se začervenal víc než čerstvě nařezané hovězí a až tehdy, kdy jsem rozesmála zbytek fronty za mnou a utlumila svůj smích, propadl spontánní zábavě i on. (Navíc mi to připomnělo můj někdejší výrok na semináři k dějinám pravěku, kde jsem před všemi oznámila téma svého referátu slovy: „Já bych si vzala toho muže z ledovce.“)

S úsměvem vzpomínám i na letošní předvánoční nákupy. S přítelem jsme vyrazili koupit nějakou tu lahvinku dobrého koňaku jako dárek. Jedna z prodavaček ihned zareagovala: „Dobrý den, co to bude?“ Přítel: „Dobrý den, no my bychom chtěli nějaký dobrý koňak,“ a podával prodavačce jednu láhev, která mu přišla vhodná. Prodavačka: „Tak to jste vybral správně, ten vám bude chutnat.“ Přítel: „No to je dárek pro bratra, tak snad se podělí.“ Prodavačka hbitě zareagovala: „To určitě.“ (S takovým tím přízvukem sportovce v rozhovoru pro televizi.) Já: „No řekla jste to správně, akorát jste v tom hlasu měla mít trošku více ironie – Tak to určitě.“ Všichni jsme se tam náramně pobavili a nákupy plynuly dál v pohodovém duchu. A to je to, co na tom zbožňuji.

Pro všechny prodavače, prodavačky, číšníky a lidi, kteří tvoří součást našich životů, mám zvláštní místo ve svém srdci. Vím, že ne vždy jsou k nám všichni vstřícní, ale každý míváme náročné dny, a pokud potkám někoho zamračeného, okamžitě to beru jako výzvu, jestli ho dokážu přinutit k úsměvu. Věřte nebo ne, většinou se to povede. Jak říkal Vlasta Burian ve filmu Zlaté dno: „Každého zákazníka je potřeba nejméně dvakrát obdarovat – pozdravit a usmát se.“

V dobách studií, kdy jsem chodívala vypomáhat své mamce do pizzerie, jsem se musela upřímně smát, jak při odchodu každého zákazníka tím malým podnikem zazněl pozdrav na rozloučenou: „Na shledanou.“ Načež se spustila doslova lavinová ozvěna – servírka na baru odpověděla: „Děkujeme, na shledanou.“ Tu vykoukla ven od pece moje mamka, usmála se a řekla: „Na shledanou.“ A pak třeba já a další kolegyňky v kuchyni jsme rovněž zvolaly, pro odcházejícího hosta již takřka neslyšítelně: „Na shledanou.“ Byla to lavina vřelosti. Až komická, ale tolik příznačná pro pohodový podnik. Zákazník a pán – to je prostě nutná symbióza. Potřebujete se navzájem a vždycky je na člověku, jak si to chce prožít a s jakým pocitem chce odejít.

Autor: Jitka Zámečníková | středa 15.1.2020 11:42 | karma článku: 19,96 | přečteno: 706x
  • Další články autora

Jitka Zámečníková

Dopis dceři. Jsme ve válce.

Milá Emilko, válka začala. Bála jsem se, čekala jsem to, přesto tu teď sedím a tečou mi slzy. Dcerko, právem nechápeš a nerozumíš. Ani já nevím, co se stalo.

24.2.2022 v 9:26 | Karma: 23,50 | Přečteno: 925x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Takový ten den, kdy radši nejste

Dcerka bude slavit první narozeniny, velká událost. Jako správně natěšená maminka chci mít vše dokonale připravené, včetně dárků. A tak jsem začala vybírat s předstihem.

4.2.2022 v 16:18 | Karma: 19,89 | Přečteno: 615x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Hranice loajality? Schillerová s hanbou jedna ruka

Alena Schillerová - exministryně, která teď hořce prohlíží své zarámované fotečky, smutně hledí na ta trapná videa, která natočila v předvolebním období.

3.2.2022 v 11:15 | Karma: 27,42 | Přečteno: 701x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

A vám to, voliči ANO, skutečně nevadí?

Nemůžu tomu uvěřit... Volby se blíží a průzkumy vypadají velice žalostně. Lidé jsou neponaučitelní. Co je vlastně větší tragédie? Že náš stát letí střemhlav dolů nebo ta krátkozrakost a nekonečná neschopnost reflexe u voličů?

7.9.2021 v 12:03 | Karma: 36,86 | Přečteno: 1659x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Harakiri na úřadech v době covidové

Že je dnešní doba pohnutá a přinejmenším hodně zvláštní, je jednoduše holý fakt. Ale nejsem si úplně jistá, zda na úřadech kdy panovala jiná morálka. Aspoň mé zkušenosti mě o tom nepřesvědčily.

14.1.2021 v 15:00 | Karma: 47,06 | Přečteno: 14419x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 51
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2278x
Nekonfliktní člověk píšící mnohdy o konfliktních tématech, ale vždy s neuvěřitelnou dávkou nadsázky, a pokud je to možné, tak i humoru, protože bez něj je život černobílý...

Seznam rubrik