Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejdříve pracuj, až pak počítej!

Kde se tu vzal ten kýžený sen studentů vylézt ze školy a stát se okamžitě skvěle placeným manažerem či snad přímo ředitelem nějaké firmy? Moc tomu nerozumím. 

Pamatuji se, že když jsem končila svá studia, tížila mě představa, že nemám žádnou praxi a každý mi to bude při hledání zaměstnání otloukat o hlavu. Samozřejmě jsem od svých 15 let trávila prázdniny na brigádách, pracovní nasazení mi nechybělo, ale zkušeností v oblasti, která by mě zajímala, jsem měla žalostně málo. Snad proto by mě tehdy ani ve snu nenapadlo přijít a říct si jako absolventka svému zaměstnavateli o nějakou horentní sumu. Buď předvedu, že na to mám, nebo půjdu štěstí hledat jinam. Nebylo by to přínosné pro žádnou stranu.

Já vím, asi by mi teď nejeden oponent namítl, co když mi ten zaměstnavatel po nějaké době nepřidá? Pak je to na vás samotných, zda tam zůstanete i z jiných důvodů, nebo prostě půjdete dál. Jedno je však jisté – pokud jste se něco naučili, nikdy neodcházíte s prázdnou. Protože dovednosti, znalosti a zkušenosti jsou skutečně k nezaplacení. A i když jste zrovna nedostali těch 5000 Kč na pásce navíc, do svých dalších pokusů o lepší zítřky v pracovním světě už nepůjdete s prázdným štítem, už budete něco umět. Vždy záleží na člověku, jestli potřebuje jen odsedět své hodiny, dostat plat a jít domů nebo za sebou chce mít i nějaké výsledky a někam se posouvat, jak odborně, tak platově. Navíc jednou klidně můžete začít dělat sami na sebe a tam se ty zkušenosti a dovednosti cení desetkrát.

Zní to idealisticky, možná, ale já to tak mám. Vždyť co může řídit člověk, který vyleze ze školy a rovnou si sedne do ředitelského křesla? Z vlastní zkušenosti můžu říct, že nějaký červený diplom z vás nedělá mistra světa. Je to jako v autoškole, vylezete, ale ještě nejste nic, v tu chvíli se všechny diplomy stávají jednobarevné. Všichni stojíte na stejné silnici a jste účastníci silničního provozu, v němž jste si osvojili pravidla, ale teprve jízdou a zkušenostmi se stanete řidičem. Život vám brzy ukáže, že aplikovat získanou teorii do praxe není někdy tak snadné. Jen díky zkušenostem budete vědět, jak se svými znalostmi naložit.

A tak nám spousta teoretiků radí, co je vhodné dělat, abychom spasili zemědělství, zachránili krajinu, zdravotnictví, školství atd. Ale chtějme nebo ne, nejlépe těm problémům rozumí stejně samotní zemědělci, lékaři, učitelé… Ti, kteří se s těmi problémy setkávají tváří v tvář každý den na svých pracovištích, ne ti, kteří o nich kdesi četli, nechali si vypracovat studie a sami si tím od začátku do konce na vlastní kůži neprošli, a tak jim ta vlastní realita prostě trochu uniká…

Nemějte mi to za zlé, ale lézt nahoru po žebříku a jednotlivých stupíncích je podle mě vážně nejpřínosnější. Napřed se naučit a pak teprve sám učit a předávat. To je to staré dobré pravidlo. A to neplatí jen pro zaměstnance, nýbrž i pro podnikatele. Každý ví, že nahoře fouká silný vítr, a tak kdo nemá pevné základy, udrží se jen těžko. Většinou ti, kteří rychle vyletí, také rychle padnou. Ke všemu je potřeba se postupně dopracovat, proč to chtít hned? Navíc, jak k tomu přijdou například ti lékaři, kteří mají roky povinných atestací a já nevím jakých dalších povinností, než se někam posunou (o délce a náročnosti studia nemluvě, pro lékařky, které chtějí mít v rozumném věku děti, taky nic moc příhodného), jaké oni berou po studiích platy? Tak vidíte.

Autor: Jitka Zámečníková | čtvrtek 3.10.2019 18:26 | karma článku: 30,01 | přečteno: 1096x
  • Další články autora

Jitka Zámečníková

Dopis dceři. Jsme ve válce.

Milá Emilko, válka začala. Bála jsem se, čekala jsem to, přesto tu teď sedím a tečou mi slzy. Dcerko, právem nechápeš a nerozumíš. Ani já nevím, co se stalo.

24.2.2022 v 9:26 | Karma: 23,50 | Přečteno: 925x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Takový ten den, kdy radši nejste

Dcerka bude slavit první narozeniny, velká událost. Jako správně natěšená maminka chci mít vše dokonale připravené, včetně dárků. A tak jsem začala vybírat s předstihem.

4.2.2022 v 16:18 | Karma: 19,89 | Přečteno: 615x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Hranice loajality? Schillerová s hanbou jedna ruka

Alena Schillerová - exministryně, která teď hořce prohlíží své zarámované fotečky, smutně hledí na ta trapná videa, která natočila v předvolebním období.

3.2.2022 v 11:15 | Karma: 27,42 | Přečteno: 701x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

A vám to, voliči ANO, skutečně nevadí?

Nemůžu tomu uvěřit... Volby se blíží a průzkumy vypadají velice žalostně. Lidé jsou neponaučitelní. Co je vlastně větší tragédie? Že náš stát letí střemhlav dolů nebo ta krátkozrakost a nekonečná neschopnost reflexe u voličů?

7.9.2021 v 12:03 | Karma: 36,86 | Přečteno: 1659x | Diskuse| Společnost

Jitka Zámečníková

Harakiri na úřadech v době covidové

Že je dnešní doba pohnutá a přinejmenším hodně zvláštní, je jednoduše holý fakt. Ale nejsem si úplně jistá, zda na úřadech kdy panovala jiná morálka. Aspoň mé zkušenosti mě o tom nepřesvědčily.

14.1.2021 v 15:00 | Karma: 47,06 | Přečteno: 14419x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

  • Počet článků 51
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2278x
Nekonfliktní člověk píšící mnohdy o konfliktních tématech, ale vždy s neuvěřitelnou dávkou nadsázky, a pokud je to možné, tak i humoru, protože bez něj je život černobílý...

Seznam rubrik